
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 10/4/2025 tarihli ve 2024/2039 E., 2025/811 K. sayılı kararı ile; Türkiye Noterler Birliği tarafından yayımlanan 21/3/2014 tarihli ve (2) sayılı Genelge’de yer alan “Okuma yazma bilen/imza atabilen görme engellilerin onaylama şeklinde yapılacak işlemlerde iki tanık bulundurma zorunluluğunun aranmamasına, ilgilinin talebi halinde ise işlemin iki tanık huzurunda yapılmasına” şeklindeki düzenlemenin iptaline karar veren Danıştay 8. Dairesinin 13/3/2024 tarihli ve 2019/4831 E., 2024/1405 K. sayılı kararının onanmasına kesin olarak karar verilmiştir.
Danıştay 8. Dairesinin kesinleşen ilgili kararında Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurulumuzun 19/7/2022 tarihli ve 2022/487 sayılı kararına da atıfta bulunulmuştur. Söz konusu Kurul kararında, görme engellilerin yapacağı işlemlerde tanık bulundurulmasının ancak görme engellinin talepte bulunması halinde gerektiği hususu Kanun’da açıkça düzenlenmiş olmasına rağmen Türkiye Noterler Birliği tarafından yayımlanan 21/3/2014 tarih ve (2) sayılı Genelge’nin ilgili maddeleri gerekçe gösterilerek görme engellilerin yapacağı düzenleme şeklindeki işlemlerde tanık bulundurulmasının uygulamada bir zorunluluk olarak dayatılmasının okuma yazma bilen, imza atabilen görme engellilere yönelik ayrımcı muamele oluşturduğu kanaatine varılmıştır.
Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu olarak; engelli bireylerin haklarının korunması, ayrımcılık yasağı ilkesinin tüm alanlarda etkin şekilde uygulanması ve engelli bireylerin toplumsal yaşama tam ve etkin katılımlarının sağlanması için çalışmalarımız kararlılıkla sürdürülmektedir. Danıştay'ın söz konusu kararı, Kurumumuzun bu alandaki çalışmalarını ve kararlarını destekler nitelikte olup ilgili kararın engelli bireylerin hak ve özgürlüklerinin korunması noktasında oldukça önemli ve yerinde olduğu değerlendirilmektedir.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.